Dit schip vind je tijdens Oostende voor Anker in het Montgomerydok.
In 1919 liep de “Vrouw Maria” van stapel op de werf van de firma Boot in Alphen aan den Rijn. Het schip werd ingezet voor de haringvangst op de Noordzee. Negen jaar later kreeg ze een motor en werd ze verlengd. In 1959 kreeg het schip de naam Morgenster. Twintig jaar later deed ze dienst in de sportvisserij en als zendschip Radio Delmare.
In de jaren 80’ lag ze lang stil in Amsterdam en dat deed het schip geen goed. Vrijwel alles was vernield door vandalen en het water stond een meter hoog in het ruim. Maar in 1993 kreeg het schip weer een actieve bestemming als trainingsschip voor de zeilvaart. Ze werd grondig gerestaureerd in Urk en Den Helder en vanaf 2008 was de Morgenster weer volledig in de vaart. De Klipper brik werd ontworpen en omgebouwd door Harry Muter, eigenaar en kapitein.
De inspiratie kwam van de Amerikaanse brikken, die snel, wendbaar en onafhankelijk, een belangrijke bijdrage geleverd hebben aan de zelfstandigheid van de Verenigde Staten.
De Morgenster is tegenwoordig een volbloed zeilend trainingsschip. De vele zeilen met hun vallen, schoten en brassen maken samenwerken als een team tot een natuurlijke noodzaak.
Dankzij de sensatie van het echte zeilen met een dwarsgetuigde klipper brik kweekt men teamgeest, bevordert men de soepele samenwerking en traint men het functioneel leiderschap. Het schip wordt voor diverse scholen ingezet zoals de zeevaartschool of de school van Adelborsten (leerling officieren) bij de Koninklijke Nederlandse Marine.
In 2008 is de Morgenster in de vaart gekomen bij Frisian Sailing Company. De dwarsgetuigde Morgenster is een traditioneel zeilschip voorzien van authentieke details en hedendaagse luxe.
De bijna 50 meter lange zeilbrik beschikt over heel goede zeileigenschappen.
Ook bij weinig wind gaat de Morgenster goed overstag en is het ook goed manoeuvreerbaar. Snel, wendbaar en onafhankelijk!