De 'Excelsior' is een van de laatste overgebleven Lowestoft visserssmacks. Ze werd in 1921 gebouwd door John Chambers & Co in Lowestoft om de zuidelijke Noordzee te bevissen. Ze is uitgerust als een gaffelketch en is de enige Lowestoft smack die nog steeds wordt gevaren met haar originele tuigage en uitrusting.
In de jaren 1920 viste ze op kabeljauw en schol uit de drukke Engelse vissershaven van Lowestoft. Tijdens de Depressie van de jaren 1930 werd ze verkocht aan Noorwegen. De Noren verbouwden haar tot een motorcoaster, verwijderden haar topmasten en boegspriet en plaatsten een stuurhut op het dek. Ze werd gebruikt voor het transport van algemene lading langs de Noorse, Zweedse en Deense kusten.
Tijdens de oorlog ontsnapte ze nipt aan de ondergang toen ze de inwoners van Bodo evacueerde, die in brand stond. Een bom miste haar net, waardoor ze op het strand moest worden gezet voor opnieuw kalfateren. In 1954 werd ze hernoemd naar 'Svinør', naar het prachtige eiland waar ze werd eigendom van haar nieuwe eigenaar. Maar in de jaren 1970 maakten de nieuwe wegen die de Scandinavische kustgemeenschappen met elkaar verbonden de oude coasters overbodig, en de eigenaren van 'Svinør' besloten haar met pensioen te sturen.
John Wylson, die toen architectuurstudent was en zijn zeven jaar bureauwerk wilde doorbreken, was op zoek naar een voormalig commercieel zeilschip om opnieuw tot zeilschip om te bouwen. Nadat hij zich had opgewerkt tot relief-schipper in de binnenlandse handel, hielp hij een medestudent een visserschip terug te brengen uit Noorwegen toen hij hoorde dat de eigenaren van de motorcoaster 'Svinør' met pensioen gingen. Hij keerde de volgende zomer terug naar Noorwegen om haar te bekijken, kocht haar en zeilde haar terug naar Lowestoft, meer dan 50 jaar nadat ze daar als 'Excelsior LT472' in 1921 was gebouwd!
Vandaag is ze voornamelijk een zeiltrainingsschip dat met jonge mensen werkt en heeft ze een zeilprogramma dat haar over de hele Noordzee en daarbuiten brengt.