'Prunella', een herenjacht, werd in 1938 gebouwd voor haar eerste eigenaar, de heer Francis Heron Muirhead, op Slip 7 (de grootste scheepshelling) in de J.I.Thornycroft Hampton Launch Works, op Platts Eyot in Hampton on Thames. De werf is er nog steeds, maar is in andere handen.
De heer Muirhead was een persoonlijke vriend van de grote Marconi en hij gaf Muirhead een van de allereerste dieptemeters die Marconi had uitgevonden en die tot op de dag van vandaag nog steeds in de stuurhut van 'Prunella' staat.
'Prunella' heeft tot nu toe slechts vier eigenaars gehad en is in vele opzichten uniek: haar motoren, generator, motorbediening en elektronica stammen allemaal uit 1938 en werken nog steeds.
'Prunella' werd uitgenodigd voor de opnames van de nieuwe Duinkerkenfilm, slechts drie dagen nadat haar nieuwe eigenaar haar gekocht had. Tijdens het filmen werd herhaaldelijk gevraagd om dichter bij de camera te komen. En, wel, na de vierde keer kunt u zich de animositeit in de lucht wel voorstellen, want 'Prunella' was geen officiële Dunkirk Little Ship en er was geen bewijs dat ze naar Duinkerken geweest was en daarom werd ze niet beschouwd als een lid van de elite Dunkirk Little Ships. Een van de bezwaarmakende schippers vroeg brutaal over de radio waarom ze 'Prunella' vooraan wilden hebben? En het antwoord kwam meteen terug: omdat zij de smerigste boot van allemaal was.
Men denkt dat ze in 1940 niet in Duinkerken was omdat ze op dat moment diende in Scapa Flow in Schotland en te ver weg was en om op tijd terug te zijn voor “Operatie Dynamo” die plaatsvond van 27 mei tot 4 juni 1940.
Helaas zijn de officiële oorlogsverslagen van 'Prunella' verloren gegaan en kunnen we alleen afgaan op wat we te weten gekomen zijn uit gesprekken met familieleden van haar vorige eigenaars en andere mensen die haar en haar eigenaars gekend hebben. Er wordt gezegd dat ze een kanon op het voordek had en dat haar davits vervangen werd door zware marine davits om dummy torpedo’s op te pikken, maar wie weet wat ze deed. Het is wel zeker dat ze dienst deed als kanonneerboot in Brightlingsea en ook in Scapa Flow van het begin tot het einde van de oorlog en dat ze overleefde en nu liefdevol gerestaureerd is om haar leven voort te zetten als onderdeel van de Britse geschiedenis.