De "Ramrod" werd gebouwd als een “Ocean Racer” en heeft een respectabele staat van dienst. Sinds 1959, wanneer ze een van de drie jachten was van het winnende "Admirals Cup" team, tot 1966 toen ze in Cowes de "Nab Tower Race" won. Sinds 1966 wordt ze gebruikt als een snel zeiljacht. Op een cruise vanuit Bermuda, via de Azoren tot in Hamble, heeft ze 21 zeildagen nodig gehad.
In 1954 bouwt Arthur Robb de cutter "Uomie" voor Selwyn Slater, een van de eigenaren van de "Ramrod". Het schip behaalde een unieke onderscheiding in drie van de “Premier Ocean Races” – Fastnet, Bermuda, Sydney – Hobart. Ze had de reputatie de meest handelbare boot te zijn. Haar evenwicht en volgzaamheid onder alle omstandigheden waren een openbaring voor al wie met haar zeilde.
Arthur Robb ontkent dat "Ramrod" een vergrote versie van "Uomie" is, maar hij zou het vermoedelijk niet erg gevonden hebben dat ze omschreven werd als een verdere ontwikkeling van "Uomie". De verhouding en de vorm van "Ramrod" zijn gerelateerd aan het eerdere, kleinere jacht en ze heeft niet alleen haar mooie lijnen geërfd maar ook haar snelheid, zoals Ramrods race record in 1959 aantoont.
Ze is een smal schip, met voor- en achterschiplijnen die swingend door het middenschip lopen, die krachtig zijn en toch nauw verwant. Het is een vorm die de problemen met het rompevenwicht lijken te vereenvoudigen en indien succesvol uitgevoerd lijkt het in staat te zijn om de hoogste stuureigenschappen te produceren. Jachten van Arthur Robb hebben doorgaans ongewone luchtige lijnen, in "Ramrod" is de lucht vooral voelbaar. Het korte achterschip met een diepe boog laten haar eruitzien als een krachtig en sterk jacht. Vooral wanneer ze zeilend langs zij-achter wordt gekeken. Het tuig is in alle opzichten matig in zijn proporties, met een 2 ½: 1 voorlijk-onderlijk ratio van het grootzeil en de mast op bijna 40% van de waterlijn vanuit de boeg. Het is interessant om te zien dat de roof onderbroken is bij de mast.